oficiální stránky internetového rádia zaměřeného výhradně na neprofesionální hudební scénu

Únor 2006

Svaz nezávislých autorů je na světě

21. února 2006 v 20:05 AKTUALITY
Zhruba před třemi dny se ke mě dostala informace o vzniku Svazu nezávislých autorů (dále jen "SNA"), který má být alternativou OSA a má sdružovat autory a interprety, kteří nechtějí být zastupováni OSA a Intergramem, jakož i dalšími oficiálními hromadnými správci autorských práv. SNA je dobrovolné neziskové sdružení autorů hudebních děl a jiných nositelů autorských práv poskytujících svá díla k veřejné produkci bez nároku na autorský honorář plynoucí z této veřejné produkce. Chce sjednotit autory, kteří nemají zájem, aby za ně OSA vybírala peníze, ze kterých oni sami stejně neuvidí ani korunu. Chce ulehčit organizátorům veřejných hudebních produkcí, kde vystupují autoři, které OSA nezastupuje. Nechce, aby byla hudba pouze prodejní komoditou či tovarem. Svaz je otevřen všem umělcům, nejen hudebníkům. SNA by se rád stal platformou schopnou ovlivňovat systém ochrany autorských práv, korigovat postupy správců hromadných práv a nabídnout pomoc a konzultace umělcům bez zájmu o výše uvedené organizace. A jaké jsou cíle svazu podle jejich vlastního vyjádření?

- bezplatné poradenství pořadatelům veřejných hudebních produkcí (koncertů, parties)
- podpora nezávislé kultury (mimo jiné provozováním internetového radia výhradně s hudbou autorů sdružených v SNA a pořádáním hudebních a jiných kulturních akcí)
- zrušení povinného ohlašování veřejných produkcí (především v případě produkcí, kde není prezentována tvorba žádného z autorů, které kolektivní správce práv - OSA, zastupuje) buď v rámci stávající zákonné úpravy nebo změnou autorského zákona (především zrušením §100, odst.6))

Zdá se to málo? Každý, byť sebemenší krok, který ovlivní některá zákonná ustanovení a pozici současných hromadných správců je krokem ku prospěchu věci. Nejde o upírání práv a nároků na finance autorům a výkonným umělcům, jde o zamezení dvojích plateb za autorská práva, jde o korigování vztahu právě mezi umělci, promotéry a autory, kteří vidí cestu jinde a s OSA a Intergram nechtějí mít nic společného. Dnes bohužel musí, ať chtějí nebo ne. Možná, že se dnes malý SNA stane důstojným hráčem na poli ochrany autorských práv v ČR. Jistě se najde dostatek těch, kteří vítají alternativní řešení a neradi se podřizují mnohdy nesmyslnému diktátu současného autorského zákona, resp. vykonavatelů jeho dikcí. Pokud vás myšlenka SNA zaujala, podrobné informace najdete na webových stránkách svazu www.svazautoru.org
TOPlist
NAVRCHOLU.cz

NESTÍHÁME

18. února 2006 v 10:35 KDO JE KDO
Historie NESTÍHÁME nesahá příliš daleko. Však je nám teprve dvacet let, z nichž jsme navíc šest neuměli číst, osm psát, patnáct zpívat a šestnáct zahrát ani akord, o skládání vlastních písní nemluvě. Navzájem se známe asi od poloviny roku 1982, kdy spolu naše maminky s pěkně zakulacenými bříšky sedávaly na lavičce v parku a pyšnily se svými očekáváními. Očekávání je ovšem velmi ošidná věc, zvlášť je-li vložena v něco tak nejistého, jako jsme my dva - Petr Ovsenák a Jan Řepka. I stalo se, co se stát mělo, a pak už to šlo jakýmsi samospádem, jak to tak v životech mladých človíčků chodívá. Člověk má ve skutečnosti mnohem menší vliv na základní akordy svého života, než se většinou domnívá. Tak jsme také my přičichli k hudbě, k níž dříve čichali naši rodiče a kamarádi. Díky nim i díky době, do níž jsme byli vhozeni, sahá naše hudební povědomí od lidové hudby přes folkové písničkáře, trampskou i country klasiku, rock i pop, až po metal. Pro naše uši to znamená především chaos, protože je toho zkrátka moc, ale také toleranci, protože je to pestré. Ačkoliv bychom oba měli být poznamenáni základy hudební teorie i praktické hry na hudební nástroj získanými během několika let docházky do ZUŠ, vše je dávno zapomenuto a nahrazeno jednodušší, méně pracnou hrou na akustické kytary. Písničku se lze naučit a ji předat mnohem rychleji než jakýkoliv vážný kus. A my přece nestíháme... Hrajeme tedy písničky. Spolu od roku 2000. Nejdříve cizí, tedy české, leč převzaté. Pavel Dobeš, Jaromír Nohavica, Karel Plíhal a další nás vlastně nakopli k tomu, abychom zkusili, jsme-li také schopni vymyslet něco svého. Motivací byly rovněž různé hudební soutěže, kde je vlastní tvorba podmínkou účasti. Šlo to sice zvolna, avšak vlastně samo. A že jsme na to byli dva, brzy jsme dali dohromady alespoň půlvečerní program. Pod názvem NESTÍHÁME jsme poprvé vystoupili na pražském předkole Porty 19. března 2001. Do té doby jsme hráli jen na několika "školních akademiích", a to jako duo Řepka - Ovsenák. Zrod našeho dnešního jména byl kupodivu rychlý. Jednak jsme nechtěli přímým avizováním našich pravých jmen vzbuzovat posměch dříve, než nás kdo vůbec uslyší; jednak bylo spolu s účastí na různých soutěžích a přehlídkách záhodno, abychom vymysleli nějaký lehko zapamatovatelný, a přitom výstižný název. Na otázku: "Proč zrovna NESTÍHÁME?" snad není těžké nalézt odpověď. Je to mnohoznačné, mnoho naznačující sloveso; navíc je můžeme směle využít jako alibi, když se nám náhodou nedaří nebo přijedeme-li někam pozdě. První koncert, kdy jsme se pochlubili vlastními písničkami, se odehrál 17. května 2001 ve smíchovském klubu Holubník. Hostem nám byla Martina Trchová. Zde je nutno poznamenat, že důležitým hnacím motorem pro naši další tvorbu jsou od samého počátku kladné odezvy a veliká podpora našich přátel a příbuzných. (Poslední dobou se nám dokonce stává, že se nám dostane kladné odezvy od někoho, koho jsme do té doby v životě neviděli. To těší.) Brzy to budou čtyři roky, kdy jsme spolu začali hrát, zpívat a psát. Dnes máme asi třicet písní, které můžeme bezostyšně vypouštět do světa. Dokud bude komu, budeme vypouštět.
TOPlist
NAVRCHOLU.cz

MLADÝ DYNAMICKÝ KOLEKTIV

18. února 2006 v 10:30 KDO JE KDO
Speed-folklorní kapela (Česko, Slovensko, Ukrajina) MDK Band (MLADÝ DYNAMICKÝ KOLEKTIV) vznikla v roce 2001 z potřeby několika herců amatérského divadla vyzkoušet si účinkování také na scéně hudební. Zpočátku to byla produkce zejména veselá, ale záhy se začali do kapely přidávat i zručnější muzikanti. Zejména s jejich příchodem se začal Band hudebně rozvíjet a usazovat v jednom stylu - ukázal se totiž blízký vztah členů kapely k lidové hudbě, nejen české, ale i slovenské a ukrajinské. Koncerty jsou tedy plné svižné česko-slovensko-ukrajinské lidové hudby a humoru prezentované stylem kapele vlastním. Tento styl lze velice těžko jednoznačně zařadit, proto Bandu nezbylo nic jiného, než pojmenovat svoji hudbu po svém. Jeden redaktor o nich v novinách napsal, že "hrají rychle lidovky". Vězte tedy, že se jejich produkce nedá vyjádřit výstižnějším slovem - speed-folklor.
TOPlist
NAVRCHOLU.cz

Pošlete kapelám vzkaz

13. února 2006 v 16:27 AKTUALITY
Líbí se vám hudba některé z kapel vysílaných na našem rádiu? Nebo vás štve, že kapela neaktualizuje oficiální webové stránky? Anebo si chcete jen popovídat o muzice, kterou hrají? Využijte formulář pod každým článkem a nebojte se napsat. Redakce rádia však apeluje na všechny pisatele, aby své příspěvky drželi v mezích slušnosti a korektního vyjadřování. Buďte tolerantní k názorům ostatních a jistě tak bude činěno i v případě názorů vašich. Děkujeme za pochopení a těšíme se na vaše reakce.
TOPlist
NAVRCHOLU.cz

AHAMAY

3. února 2006 v 22:29 KDO JE KDO
Když počátkem roku 1997 Jiří Kalousek a Stanislav Švec založili "AHAMAY acoustic rock", měl to být jen vedlejší produkt jejich rockové hudební činnosti. V krátkém čase však podlehli zvuku a možnostem akustické kytary a projekt AHAMAY začal zastiňovat jejich dosavadní činnost, až je zcela pohltil. Postupem času si získávali ostruhy na množství hudebních akcí. Nikdy nezůstali nepovšimnuti. Jejich poznávacím znakem se stala výjimečnost. Zlomem v jejich tažení se stal rok 1998, kdy přearanžovali do akustické podoby několik skladeb od slavných LED ZEPPELIN. Nečekaný úspěch je přinutil k dalším experimentům na tomto poli, až postupně vytvořili celý samostatný pořad s názvem "Led Zeppelin Revival". V roce 1999 rozšířili svůj nástrojový park o další šesti a dvanáctistrunnou kytaru. Tím se výrazně obohatila zvuková škála, ke které přispělo i používání modálního ladění. Naprosto ojedinělý je způsob jejich prezentace písní dnes už klasických Led Zeppelin. Příznivci této kapely 70tých let vědí, že autoři Page a Plant skládali písně pro svá alba v prostředí staré horské chaty Bron-Y-Aur na skotské vysočině. Bez elektřiny, plynu a jiného spojení s civilizací, měli k dispozici pouze akustické kytary a magnetofon na baterie, na který zaznamenávali podklady pro pozdější studiové nahrávky. Mnoho z těchto písní mělo tak úžasnou atmosféru, že je ponechali v akustické podobě i při koncertování. Ahamay se tedy snaží vystopovat skladby, které mají akustický původ a "restaurovat" je zpět do této podoby. Studnice inspirace vytvořená Jimmi Pagem a Robertem Plantem je pořád ještě bezedná a Ahamay se v těchto vodách pohybují se stále větší jistotou. Zdá se, že už to nejsou ti !příliš tvrdí na folk a příliš jemní na big beat", ale že si našli své stálé místo na klubových scénách a hudebních festivalech. Jejich vystoupení, zahrnující takové skvosty jako např. GOING TO CALIFORNIA, THAT´S THE WAY, BRON-Y-AUR STOMP, POOR TOM, FRIENDS, D´YER MAK´ER, OVER THE HILLS AND FAR AWAY ale i GALLOWS POLE, THANK YOU, THE SONG REMAINS THE SAME, THE RAIN SONG, BABE I´M GONNA LEAVE YOU a končící baladou STAIRWAY TO HEAVEN, získávají na gradaci a mohou trvat (a často i trvají) až tři hodiny. V poslední době se Ahamay zaměřili na další neméně slavnou kapelu 70tých let. Při koncertech Led Zeppelin se jako předkapela často objevovali Jethro Tull s charismatickým Ianem Andersonem. Anderson není jen skladatelem, zpěvákem a flétnistou, ale i velmi zručným hráčem na akustickou kytaru, což Ahamay inspirovalo k vytvoření bezmála hodinového pásma z písní Jethro Tull.
TOPlist
NAVRCHOLU.cz

EXCELLENT

1. února 2006 v 13:19 KDO JE KDO
V létě r. 2004 po rozpadu skupiny TEARS, kytarista a zpěvák Čestmít FALDYNA zakládá novou kapelu s názvem EXCELLENT. Kapela absolvovala první koncert na rockovém festivalu frenmusic No. II ve Frenštátě pod Radhoštěm. V listopadu 2004 se Excellent zúčastnili soutěže Boomcup v Ostravském klubu Boomerang, kde se umístili v celkovém pořadí se 436 hlasy na pátém místě z 45 přihlášených kapel. Další vývoj v roce 2005 kapelu zavál na pódia několika festivalů, mezi nimi i českobrodského Rock for People, Excellent se objevili na společných koncertech s Olympicem, Anetou Langerovou, Annou K. a dalšími. V listopadu 2005 bylo dokončeno první promo CD v Třineckém studiu A6 studios, které bude zařazeno do večerního vysílání rádia HEY i s rozhovorem s členy kapely. Rok 2006 by měl být rokem vydání debutového CD. Kapela zároveň hledá managera a producenta, kteří by se ujali organizačních záležitostí a promotion.TOPlist
NAVRCHOLU.cz